Hvad laver en lægesekretær?

En lægesekretær er en vigtig brik i det danske sundhedsvæsen. Stillingen er afgørende for, at dagligdagen på en klinik, hospitalsafdeling eller hos en speciallæge glider smidigt, så patienterne får den bedste service.
Administrative opgaver for en lægesekretær
Administrative opgaver udgør en stor del af jobbet. Det handler om at booke tider, føre journaler – ofte i elektroniske patientjournaler (EPJ) – tage sig af breve og mails, og passe telefonen. En [søgeord] sørger for, at alle patientdata er korrekte og nemt kan findes af læger og sygeplejersker. Dette er vigtigt for et godt patientforløb. Opgaver som lettere regnskab og bestilling af kontorartikler kan også være en del af jobbet.
Kommunikation og koordinering i centrum
Ofte er lægesekretæren den første, patienter har kontakt med, hvad enten det er i receptionen eller i telefonen. Det stiller krav til gode kommunikationsevner og en venlig, imødekommende facon. Man skal kunne tale med mange forskellige mennesker, også borgere i sårbare situationer, på en rolig og professionel måde. At koordinere tider mellem patienter, læger og sygeplejersker, og videregive beskeder, er også en nøgleopgave. Det hjælper med at få samarbejdet og arbejdsgangene i sundhedssektoren til at fungere optimalt.