Lægesekretær

En lægesekretær er simpelthen en nøgleperson i det administrative maskineri i sundhedsvæsenet. Typisk arbejder de på hospitaler, i lægepraksisser eller hos speciallæger. Opgaverne er mange, og de hjælper med at få hverdagen til at glide og sikre, at patientforløbene kører. Ofte er lægesekretæren den første, patienten møder. Det giver dem en vigtig rolle i kommunikationen – den der binder patient, læge og andet sundhedspersonale sammen.
Hvad laver en lægesekretær egentlig?
Arbejdet for en lægesekretær spænder vidt, og det kræver et godt greb om både organisering og kommunikation. En stor del af tiden går med patientkontakt. Det kan være i telefonen, eller når patienter kommer ind ad døren. Her skal der klares tidsbestilling, bookes undersøgelser, og svares på de spørgsmål, folk nu har. Journalføring er også en kerneopgave; det vil sige at oprette og vedligeholde de elektroniske patientjournaler, også kendt som EPJ. Breve som henvisninger og epikriser skal også ekspederes. Derudover er der ofte andre administrative hatte på: fornyelse af recepter (selvfølgelig efter aftale med lægen), bestilling af kontorartikler, og at få enderne til at mødes med intern koordinering i klinikken eller på afdelingen.
Hvad skal der til, og hvor arbejder en lægesekretær?
Skal man være lægesekretær, kræver det som regel en relevant faglig uddannelse. Det kunne være uddannelsen til sundhedsadministrativ koordinator – den uddannelse, der før i tiden hed lægesekretæruddannelsen. Gode IT-evner er et must. Meget af arbejdet kører nemlig på computer via forskellige systemer til patienter og journaler. Evnen til at kommunikere klart, yde god service og bevare roen under pres – det er også alfa og omega. Diskretion og tavshedspligt er selvfølgelig helt grundlæggende. Lægesekretærer arbejder vidt og bredt i sundhedsvæsenet. Det kan være på sygehusafdelinger, i almene lægepraksisser, hos speciallæger, på privathospitaler eller andre steder, der har med sundhed at gøre, og hvor der er brug for administrativ støtte og god patientkontakt.